web 2.0

Tuesday, November 24, 2009

Pengalaman Lelaki Berkhatan



Tengah bersembang dengan kawan-kawan, tiba-tiba datang pula idea pasal sunat. Aku rasa hampir semua lelaki terutamanya Melayu mesti akan ingat pengalaman pasal bersunat. Yela siapa yang tak ingat..hari yang bersejarah dalam hidup demi mencari gelaran sebagai lelaki sejati..hehe

Tapi pengalaman bersunat zaman dulu dengan sekarang memang jauh  berbeza. Pengalaman bersunat zaman dulu lagi best dengar dari yang sekarang. Aku sempat pula dengar kisah dari orang lama tentang zaman sunatnya. Ni kisah dia..

"Aku dulu sunat sekali dengan sepupu aku kat kampung. Semua perbuatan bersunat ni, Tok Mudim yang buat. Dulu-dulu tak banyak doktor lagi. Sebelum upacara bersejarah dalam hidup aku tu, pagi-pagi lagi aku kena berendam dalam sungai.

Gila punya sejuk. Kata bapak aku, nak kasi kulit anu tu lembut. Macam memasak pulak dengar...haha. Masa tu memang takut tapi duk diam je la. Sepupu aku siap lari nyorok sebab takut sangat. Nak buat macam mane. Abang sepupu aku ni siap takutkan dia. Katanya kalau sunat ni kena belah dengan kapak...memang patut la dia lari..hehe

Budak zaman sekarang tak berpeluang nak bersunat dalam situasi meriah macam aku pernah lalui. Semuanya panggil doktor. Walaupun simple tapi tak syok. Aku nye dulu sebelum jumpa Tok Mudim. Aku basuh bersih-bersih. Siap shampoo lagi. Kasi Tok Mudim tu bau wangi bila buka..hehe

Pastu aku kena duduk atas daun pisang. Lepas Tok Mudim selak kain aku. Dia duk mengomel pasal apa anu aku ni kecik. Bengong tol la Tok Mudim tu. Ada ke patut bandingkan aku nye time tu kecik lagi dengan dia yang dah tua...hehe

Masa proses memang pedih la. Ubat bius ada tapi tak tahan lama. Menjerit aku menahan sakit.. then lepas bersunat, kain pelikat kena gantung, tak nak tersentuh. Nanti sakit. Makan pun berpantang. Tak boleh makan ayam atau kacang, nanti anu tu gatal.

Sekali sehari kena perasap dengan kemenyan, kasi luka cepat kering. Tapi yang bestnya, aku dengan sepupu aku dilayan macam raja. Semua yang aku nak, mak bapak aku sediakan. Best tol time tu. Yang kelakarnya, siap tunjuk siapa lebih lawa..haha..siot...biasalah budak-budak"

Kalau ikut pengalaman aku sendiri memang tak best sebab doktor yang buat. Aku sunat pun masa aku darjah satu. Datang je klinik, nurse perempuan suruh aku baca majalah Gila-Gila. Konon nak kasi kurang takut la. Pastu dua orang nurse panggil aku suruh buka kain. Segan gila aku masa tu. Dah la dua orang nurse tu lawa-lawa. Nak tak nak, terpaksalah buka.

Doktor datang check pastu bagi ubat bius. Pedih betul masa bagi ubat bius tu. Lima injection aku kena. Masa proses tu memang tak rasa apa-apa. Sedar-sedar je dah siap. Aku seronok la sebab tak sakit. Siap berlari lagi.  Lepas ubat bius tu hilang, terasa pedih pula. Jalan pun kengkang. Ayah aku cakap kena banyak rehat, jangan banyak gerak.

Tapi pedih tu tahan seminggu je. Lepas tu dah okey. Azab yang aku ingat sampai sekarang, bila nak buang air. Gila lama nak keluar. Bila dapat keluar, air tu keluar bercabang pula. Buat penat je aku aim tepat-tepat kat mangkuk tandas...hehe

Perempuan pun bersunat juga, tapi sunat masa lahir. Jadi tak best la sebab masa tu diorang tak tau apa-apa lagi. Kiranya kalau suruh diorang cerita pengalam bersunat, for sure tak ingat punya..hehe

p/s: ada ke orang yang nak kahwin, baru bersunat? macam pula masa proses tu, tiba-tiba ter ereksi ye....hehe =)

blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails