web 2.0

Friday, January 1, 2010

Asteroid Akan Berlanggar Bumi 2036?



Salam reader,

Sebuah astroid yang diberi nama Apophis telah dikesan oleh para astronomi bahawa akan berlanggar dengan bumi. Mengikut perkiraaan, perlanggaran ni akan berlaku pada tahun 2036. Apophis merepakan asteroid sebesar 270 meter (885 kaki) telah dikesan pada 2004. Kalau diikut kan impact yang diterima bumi kemungkinan besar. Kerana jika dibandingankan impact di Arizona, asteroid yang berlanggar di Arizona mempunyai saiz hanya 24.5 meter. Nak tengok impact di Arizona. Ni gambar aku dapat dari google.




Pada mulanya perkiraan dibuat dan dikatakan impact berkenaan akan berlaku pada 2029. Tetapi mengikut perkiraan yang dibuat semula berkali-kali. Impact akan berlaku pada 2036 dengan nisbah 1:250 000 peluang perlanggaran ni akan berlaku. Tetapi diorang buat perkiraan semula dan terbaru menyatakan impact takkan berlaku antara asteroid berkenaan dengan bumi. Aku tak tau la mana satu yang benar. Kejap kata akan langgar, kejap kata tak langgar.

Walaupun dikatakan tak langgar, pihak Rusia dengan kerjasama Nasa dan beberapa agensi lain berkerjasama membina kapal angkasa untuk memusnahkan asteroid berkenaan tapi diorang cakap kalau boleh takkan guna nucklear. Tak tau la cammane diorang nak musnahkan asteroid tu tanpa nucklear. Ni sebagai langkah berjaga-jaga takut nanti berlanggar betol-betol lak...

Sumber : deepastronomy.com

p/s: Katakan Malaysia kena impact tu, lenyap tak negara kita?

blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails